Felmérés, szűrés

iras-640x324

Elsős kisfiam a rendszeres otthoni gyakorlás ellenére sem tud olvashatóan írni, és gyakran vét helyesírási hibákat. Lehetséges, hogy fejlesztő terápiára van szüksége?
Bejegyzés időpontja: 2016.03.16 Szerző: fpsz

Kedves Vera!

Az írástanulás sok kisiskolás számára okoz nehézséget, és egyáltalán nem feltétlenül jelent a későbbiekben hátrányt, gondoljunk csak például a híres krimi szerzőre, Agatha Christie-re, akinek saját bevallása szerint mindig is gyenge pontja volt a betűvetés. A problémával azonban foglalkozni kell! Azok a gyerekek, akik nem tudják a helyesírási szabályokat automatikusan alkalmazni, és nem tudnak olvashatóan írni nagy valószínűséggel az írás zavarával küzdenek, amit idegen szóval diszgráfia néven is emlegetni szoktunk.

Ilyen esetben a gyermeknek nehézséget okoz, hogy az íráshoz szükséges mozgásban hibák nélkül teljesítsen, például elvéti a mozdulatot, vagy a betű méretét és helyét, vagy könnyebben eltéveszti, mikor kell nagybetűt írni, illetve hogyan kell a hosszú hangot írásban jelölni. Vagyis nem jól alkalmazza azokat a szabályokat, amik olvashatóvá és követhetővé teszik az írását.

A diszgráfia az íráshoz szükséges részképességek fejlesztését teszi szükségessé. Ilyenkor a fejlesztőpedagógus megtanítja a gyermeknek, hogyan hozza létre az olvasható íráshoz szükséges mozdulatsort, és megtanítja a gyermeket az írásbeli nyelvhasználat szabályaira is. A szülők a közös otthoni gyakorlással még hatékonyabbá tehetik a fejlesztővel folytatott munkát. Elsősorban a kézmozgás-ügyesítés és a diktálás segít a legtöbbet. Érdemes fejlesztő pedagógus véleményét kérni, hogy kiderüljön, pontosan mire van szüksége gyermekének!